Het was een hersenspinsel, toen werd het een idee en vervolgens kwam er een plan. Dat plan werd omarmd, én met succes: in de afgelopen twee weken werd er maar liefst 7 keer gewonnen, een ongekend succes voor het eigenaren collectief Stal de Gele Kanaries, dat in april haar eenjarig bestaan mocht vieren.
Onder aanvoering van Peter Delis, gesteund door Robin Goudsblom en vele anderen, ontstond er een eigenaren collectief. De gele kanaries waren geboren, met als doel het paardenbestand in Nederland te vergroten, de verdiencapaciteit voor trainers te verbeteren en om (deel)eigenaren te enthousiasmeren en te motiveren om actief te participeren in de Nederlandse drafsport. De initiatiefnemers trokken hiervoor 20 harddravers aan, waarvan sommigen beschikbaar werden gesteld door sponsoren (Meghan Flevo van Robin Goudsblom, Lexia Boko van John Bootsman, Magnum de L’Iton van Peter Delis).
Eerste seizoen was grandioos
Het debuutseizoen 2022 mag met recht een succes worden genoemd. De paarden die voor de stal zouden uitkomen kwamen uit alle windstreken. Nederlandse, Duitse, Franse en zelfs een Russische draver mochten we verwelkomen in de drafpistes. Zij liepen hun rappe ronden in Alkmaar, Wolvega, Duindigt, Joure, Hilversum, Emmeloord en Aduard. Met de steun van ruim 130 eigenaren deden zij dat zeker niet onverdienstelijk. 20 races werden er gewonnen en daarmee verdiende het collectief bijna 90.000 euro. Geen slechte start, want ze kwamen pas echt in actie vanaf april, bij de start van het zomerseizoen. In totaal werd er 210 keer gestart waarvan er 60 maal naar het podium werd gereden. Een prestatie van formaat, want eerlijkheidshalve moet worden opgemerkt dat het voor veel paarden geen eenvoudigheid was om bij het niveau aan te haken. Mede-initiatiefnemer Peter Delis erkent dat. “Van sommige paarden hadden we meer verwacht, dat bleek een illusie, we hebben daarom moeten doorselecteren om competitief te kunnen blijven.”
De gele trein dendert door
Die keuze lijkt een uitstekende geweest te zijn, want in 2023 is de Gele brigade alweer goed op dreef. Mistral Ricardo, Meghan Flevo en Hasardeuse wonnen al twee keer. Lexia Boko startte al acht keer en liep twee keer naar het podium. In totaal is er al bijna 20.000 euro bijeen gelopen door de paarden. Dat is goed nieuws voor de eigenaren voor wie dit hopelijk een voorbode is voor méér. Zij verdienen dat succes ook, want er zijn sinds de start maar een klein aantal mensen gestopt. Van diegenen zijn er ook die gestopt zijn omdat zij zelf een paard hebben aangeschaft, alleen of met anderen. Volgens Delis is dat alleen maar mooi: “Dat mensen zelf actief worden in de drafsport buiten dit initiatief om vind ik fantastisch. Je kunt niet alles dood-analyseren, maar ik ben er wel van overtuigd dat het initiatief van de Gele kanaries daar aan heeft bijgedragen.”
Het vinden van paarden die het niveau aankunnen blijft overigens wel een uitdaging. Van de equipe van vorig jaar zijn er dit seizoen een aantal niet meer bij. Daarvoor zijn nieuwe talenten in de plaats gekomen. De beste? Waarschijnlijk Declic du Gade. Een fransman die via de goede contacten van trainer Rick Wester in België voor een bescheiden aankoopsom door het collectief kon worden aangekocht. Die relaties zijn goud waard, want ‘een goeie kun je immers niet kopen’, zoals men dat zo mooi zegt in de drafsport. Het is aan de trainers om er bovenop te zitten en het is aan hen om de paarden de kans te geven zich verder te ontwikkelen. Met veel geduld en vakmanschap lukt dat vaak, maar soms ook niet. Paarden zijn wat dat betreft net mensen.
De toekomst
Het initiatief is gestart om drie seizoenen lang de drafsport een flinke duw in de goede richting te kunnen geven. Inmiddels is het tweede seizoen in volle gang. Wat er na 2024 gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Volgens Peter Delis zijn er verschillende scenario’s mogelijk. “We kunnen in afgeslankte vorm verder gaan door bijvoorbeeld met de 10 beste paarden door te gaan en daarmee een betere balans tussen kosten en baten te creëren. Maar het is ook heel goed mogelijk dat het collectief verder groeit, de startmogelijkheden zullen immers toenemen en er wordt in bredere zin natuurlijk geïnvesteerd in de sport, dat zal ook het prijzengeld ten goede komen. Voor het collectief én voor de trainers kan het dan heel aantrekkelijk zijn om op deze voet verder te gaan, maar dat is toekomstmuziek,” besluit Delis.